Turvallinen työyhteisö- koulutus 8 tuntia

Haastavien asiakaskohtaamisten hallinta ja työyhteisön turvallisuus ovat tärkeä osa nykypäivän työelämää ja työhyvinvointia

Turvallinen työyhteisö -koulutus tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja, joiden avulla opit kohtaamaan haastavat asiakkaat turvallisesti ja ammattitaitoisesti. Koulutus keskittyy tehokkaisiin vuorovaikutustaitoihin ja turvallisuuteen, kuten riskien arviointiin, ennaltaehkäisyyn ja itsesi sekä työyhteisösi suojaamiseen.

Koulutus sisältää lisäksi yhden työnohjauksellisen tapaamisen koulutuksen jälkeen sovittuna ajankohtana.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä turvallisuuskouluttaja ja sairaanhoitaja Henry Raidan kanssa (HMR-Koulutus).

Henry Raita, puh 050 9172 185 / henry.raita@hmrkoulutus.com

Ari Kärkkäinen, puh 044 2396 821 / ari.karkkainen@entratum.fi

Koulutuksen tavoitteet

  • Parantaa osallistujien kykyä kohdata haastavia asiakkaita ja tilanteita ammattitaitoisesti ja turvallisesti.
  • Tarjoaa konkreettisia työkaluja ja menetelmiä tehokkaaseen viestintään, konfliktien hallintaan ja koko työyhteisön turvallisuuden varmistamiseen.
  • Opettaa tunnistamaan ja arvioimaan asiakkaiden väkivaltariskejä sekä suojaamaan itseä ja muita.
  • Edistää työhyvinvointia stressinhallinnan ja jälkihoitomenetelmien avulla.
  • Kenelle?

    Koulutus sopii kaikille organisaatioille, jotka haluavat kehittää taitojaan haastavien asiakastilanteiden hallinnassa ja työpaikan turvallisuudessa.

    Se sopii erinomaisesti niin julkisille kuin yksityisille organisaatioille.

    Koulutuksen sisältö

    JOHDANTOA PÄIVÄÄN

    • Herättelyä päivään pohdintatehtävien avulla

    HAASTAVAN KÄYTTÄYTYMISEN TAUSTAA - MITEN TILANTEET YLEENSÄ SYNTYVÄT

    • Miten haasteellisuus koetaan, mitkä seikat vaikuttavat kokemukseen?
    • Miksi asiakas käyttäytyy ei-toivotulla tavalla?
    • Mitä kaytöksen taustalla voi olla?
    • Miten haasteellinen tilanne yleensä syntyy?
    • Miksi omat ja asikkaan tunteet ovet tärkeä tunnistaa?

    RISKIARVIO

    • Asiakkaan väkivaltariskin arviointi ja tähän liittyvät toimenpiteet ja ohjeistukset
    • Muiden riskien ja vaarojen arviointi

    TILANTEISIIN VARAUTUMINEN, ENNAKOINTI JA ENNALTAEHKÄISY

    • Ennaltaehkäisy eri näkökulmista: työyhteisö, ympäristö, asiakas, johtaminen
    • Mitä ennaltaehkäisy on ja miten se eroaa ennakoinnista
    • Näkökulmia ennakointiin ja sen harjoitteluun

    VUOROVAIKUTUS JA SEN MERKITYS ONNISTUNEESSA KOHTAAMISESSA

    • Tehokkaat viestintäkeinot haastavissa tilanteissa
    • Kuuntelun ja kuulluksi tulemisen merkitys - Puhumalla pärjää
    • De-eskalointimenetelmät
    • Konfliktin estäminen ja hallinta

    LAINSÄÄDÄNTÖ

    • Toimintaa ohjaavat lait
    • Hätävarjelu
    • Hätävarjelun liioittelu

    STRESSI JA JÄLKIHOITO

    • Miten huolehditaan omasta jaksamisesta?
    • Jälkihoitomenetelmiä
    • Myötätuntouupumus
    • Työyhteisön psykologinen turvallisuus

    SIMULAATIOT

    • Miten selvitä, jos joku käy kiinni?
    • Käytännön harjoittelua mm. irroittautumisessa

    YHTEENVETO

    • Käydään yhdessä päivän anti läpi ja sovitaan työnohjauksellisesta tapaamisesta

    Miksi valita tämä koulutus?

    Turvallinen työyhteisö- koulutuksessa opitaan:

    • Tunnistamaan ja ymmärtämään haastavan käyttäytymisen taustat
    • Arvioimaan ja ennaltaehkäisemään työpaikan riskejä
    • Käyttämään tehokkaita menetelmiä haastavissa tilanteissa
    • Hallitsemaan konflikteja ja rauhoittamaan tilanteita myös yksin työskennellessä
    • Soveltamaan turvallisuustoimenpiteitä käytännössä
    • Ymmärtämään keskeiset lainsäädännölliset näkökohdat
    • Hallitsemaan stressiä ja selviytymään väkivaltatilanteista

    Tämä koulutus tarjoaa kattavat tiedot ja taidot haastavien asiakastilanteiden ammattitaitoiseen ja turvalliseen hallintaan. Koulutus yhdistää teoriaa ja käytäntöä, mikä takaa syvällisen ymmärryksen aiheesta ja sen soveltamisen työelämässä. Teoreettinen osuus luo vankan perustan turvallisen työyhteisön rakentamiselle, kun taas käytännön harjoitukset keskittyvät todellisiin tilanteisiin ja ongelmanratkaisutaitoihin. Koulutuksen avulla osallistujat voivat toimia itsevarmasti ja turvallisesti, mikä tukee positiivista asiakaspalvelua ja työyhteisön hyvinvointia.

    Emme jätä teitä yksin koulutuksen jälkeen

    Haluamme olla mukananne myös koulutuksen jälkeen!

    Koulutuksen jälkeen tarjoamme 90 minuutin työnohjauksellisen tapaamisen, jossa syvennetään opittuja taitoja ja arvioidaan niiden käytännön soveltamista työympäristössä. Tapaaminen on tilaisuus jakaa kokemuksia, keskustella kehityksestä ja saada tukea opittujen menetelmien käyttöönotossa.

    Tapaamisen aikana käymme läpi, miten koulutuksen opit ovat vaikuttaneet työhön ja asiakaskohtaamisiin. Keskustelemme esiin tulleista haasteista ja niiden ratkaisukeinoista. Lisäksi voimme kuulla ja jakaa onnistumistarinoita ja hyviä käytäntöjä.

    Työnohjauksellinen tapaaminen tarjoaa käytännön tukea, joka varmistaa, että koulutuksen opit juurtuvat arkeen, parantaen sekä työhyvinvointia että asiakaspalvelun laatua. Tämä on erinomainen tilaisuus saada räätälöityä ohjausta ja palautetta, joka tukee jatkuvaa oppimista ja kehittymistä.

    Kouluttajat

    Henry Raita

    Henry on työskennellyt sote-alalla monipuolisesti vuodesta 1997, mukaan lukien kehitysvammaisten, vankila- ja lastensuojelutyön sekä akuuttihoitotyön parissa.

    Viime vuosina hän on toiminut esihenkilönä ja toimii nykyisin Harjun terveyden Lahden sotekeskuksen kiirevastaanoton vastaavana hoitajana sekä Päijät-Hämeen hyvinvointialueen rokotuskoordinaattorina.

    Henry kouluttautui turvallisuuskouluttajaksi vuonna 2016 ja on pitänyt turvallisuuskoulutuksia vanhus- ja kehitysvammayksiköissä, avosairaanhoidossa, akuuttihoitotyössä ja mielenterveysyksiköissä. Viimeisimpänä hän on kouluttanut koko Harjun terveys Oy henkilöstöä.

    050 9172 185 / henry.raita@hmrkoulutus.com

    Ari Kärkkäinen

    Ari on työskennellyt hoitoalalla sairaanhoitajana vuodesta 2001 psykiatrian osastoilla, terveysaseman vuodeosastolla ja avovastaanotossa, päihdepoliklinikalla, yhteispäivystyksessä, asumispalveluissa ja ensihoidossa.

    Ari on kohdannut urallaan monimutkaisia ja haasteellisia asiakastilanteita, ja hän arvostaa vuorovaikutustaitoja ja niiden kehittämistä. Koulutuksen ja kokemuksen kautta hän on oppinut, kuinka laadukas vuorovaikutus voi ratkaista haasteellisia tilanteita ja kuinka asiakkaan kokemukset ja tunteet tulee huomioida.

    Ari painottaa koulutuksissaan asiakasymmärrystä, vuorovaikutusta, tunteiden huomioimista, ennaltaehkäisyä, suunnitelmallisuutta ja työssä jaksamista. Hän uskoo, että pieniltäkin vaikuttavilla keinoilla voidaan selvitä vaikeista tilanteista. Ari on kouluttanut haastavia asiakastilanteita yksityisille terveydenhuollon ja sosiaalialan yksiköille.

    Ari on lisäksi yksilö- ja työyhteisöcoach ja ensiapukouluttaja ETK.

    044 2396 821 / ari.karkkainen@entratum.fi

    Koulutuksen hinta

    1900 euroa (+ alv) / ryhmä

    Hinta sisältää koulutuksen tilaajan osoittamassa paikassa (soviteltuna myös etätoteutuksena), koulutusmateriaalit sekä 90 min työnohjauksellisen tapaamiseen koulutuksen jälkeen sovittuna ajankohtana. Hintaan lisätään matkakulut Päijät-Hämeen ulkopuolelle.

    Kiinnostuitko tästä koulutuksesta?

    Ota yhteyttä joko Henryyn tai Ariin ja sovitaan alkutapaaminen, jossa käydään läpi tarkemmin koulutuksen sisältöä ja koulutuksen toteutusta. Kuulemme mielellämme myös sinun toiveet ja ajatukset koulutukseen liittyen. Tämä yhteydenotto ei velvoita sinua mihinkään.

    Henry Raita, puhelin 050 9172 185 sähköposti henry.raita@hmrkoulutus.com

    Ari Kärkkäinen, puhelin 044 2396 821 sähköposti ari.karkkainen@entratum.fi

    Voit lähettää yhteydenottopyynnön myös tällä lomakkeella