Voiko laadukkaalla vuorovaikutuksella vähentää kiirettä?
Voiko laadukkaalla vuorovaikutuksella vähentää kiirettä?
Olen työskennellyt hoitoalalla yli 20 vuotta ja teen edelleen satunnaisesti yrittäjyyteni rinnalla kliinistä hoitotyötä sote-keskuksessa. Olen vuosien saatossa ja varsinkin nyt viimeisien vuosien aikana tehnyt havaintoja siitä, kuinka suuressa, jopa kaikkein suurimmassa roolissa laadukas vuorovaikutus on. Näiden havaintojen pohjalta vuorovaikutus on noussut lempiaiheekseni työelämässä ja elämässä ylipäätään.
Sote-alalla ja monilla muillakin aloilla on paljon työtehtäviä ja usein tuntuu siltä, että aikaa ei ole tarpeeksi, jotta jokainen asiakas saisi tarvitsemansa huomion. Työntekijät kokevat lähes jatkuvaa kiirettä ja painetta siitä, että asiakkaita on paljon ja että seuraavat asiakkaat joutuvat odottamaan, jos yhden asiakkaan kanssa menee aikaa "liian kauan". Tämä voi vaikeuttaa syvällisen vuorovaikutuksen syntymistä.
Mutta entä jos asia ei olekaan näin? Entä jos laadukkaasti asiakkaan kanssa käytetty aika lyhentääkin kontaktin pituutta?
Vuorovaikutus on tärkeä taito työelämässä ja myös kaikessa muussakin elämässä.
Tärkeintä on kuunnella asiakasta (tai muuta keskustelukumppania) ymmärtääkseen häntä, ei vain kuulla hänen sanojaan. Kuuntelemalla ymmärtääksesi voit huomata myös tunteita ja toiveita, joita ei sanota suoraan.
Kun saat asiakkaasi tuntemaan, että ymmärrät häntä ehkä jopa paremmin, kuin miten hän yleensä kokee tulevansa ymmärretyksi, syntyy luottamusta. Tämä luottamus auttaa häntä hyväksymään myös sellaista tietoa, joka ei ehkä ole hänelle mieluista. Yleensä sote-alalla se on EI-sanan kuuleminen. Hän voi luottaa siihen, että olet hänen puolellaan ja haluat auttaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa ymmärryksen luominen on erityisen tärkeää. Kun asiakas tuntee, että hänen tarpeensa ja huolensa otetaan vakavasti, hän on motivoituneempi noudattamaan hoito-ohjeita ja sitoutumaan hoitoonsa. Tämä voi parantaa hoitotuloksia ja edistää potilaan hyvinvointia.
Parhaimmillaan asiakkaan kanssa käytetty aika lyhentyy, kun hän tuntee tulevansa nopeasti ymmärretyksi eikä hänen tarvitse toistuvasti vakuuttaa ammattilaista huolistaan.
Hyvä vuorovaikutus luo pohjan yhteistyölle ja rakentaa luottamusta, sekä vähentää häiriökysyntää, koska asiakas kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi, eikä hänen tarvitse tulla hetken kuluttua uudestaan vastaanotolle saman asian tiimoilta.
Ymmärretyksi tulemisen tarve on perustavanlaatuinen meille kaikille. Se hyödyttää sekä ammattilaista että asiakasta.
Ari Kärkkäinen, sairaanhoitaja YAMK, yksilö- ja työyhteisöcoach
puh 044 2396 821 / ari.karkkainen@entratum.fi